Διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών (και) με τη χρήση του ΙΝΤΕΡΝΕΤ.

Ενιαίο Λύκειο Λίμνης
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για το 2003-2004

Όλα ξεκίνησαν από μια εκδήλωση στην Αιδηψό στην αρχή της χρονιάς σχετική με την πρόληψη στη διάδοση των ναρκωτικών. Η παρουσίαση σε αυτή την εκδήλωση των νέων βιβλίων για την αγωγή υγείας στα σχολεία και η επιμονή της υπεύθυνης Καίτης Πεδιαδίτη, με έβαλαν μπροστά στον πειρασμό να δοκιμάσω μια νέα προσέγγιση πέρα από τα εκπαιδευτικά τετριμμένα με την σχολική τάξη.
Τα αποτελέσματα συνεχίζουν να είναι εντυπωσιακά μιας και δεν υπάρχει ούτε και σήμερα με την λήξη της χρονιάς τέλος.
Το ξεκίνημα έγινε με μια 10μελή ομάδα μαθητών της Α τάξης του Λυκείου που δήλωσε πρόθυμη στην ιδέα. Η πρώτη διερευνητική ουσιαστική συζήτηση έγινε με τα αποτελέσματα του ερωτηματολόγιου του νέου οδηγού βιβλίου γύρω από το πώς τα παιδιά ήθελαν να είναι το πλαίσιο αυτής της προσπάθειας.
Ακολούθησαν κάποιες ειδικότερες συζητήσεις με ευκαιρία μια παρουσίαση για το AIDS και την προέκτασή του στις διαπροσωπικές σχέσεις και ακολούθως γύρω από το θέμα της κατανάλωσης αλκοόλ παράλληλα με την οδήγηση μηχανής , η παρακολούθηση κάποιων σχετικών βίντεο και συζητήσεις που επικεντρωνόντουσαν στο θέμα της πρόληψης δυσάρεστων καταστάσεων μέσα από την ζεστή φιλική συζήτηση , και το άνοιγμα που πρέπει να κάνουν οι νέοι μεταξύ τους στο να μοιράζονται και να συζητούν τα προσωπικά τους προβλήματα.
Η τελευταία , για φέτος φάση του προγράμματος μας βρήκε στο να έχουμε πρώτα μια δημοσίευση στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ με μικρές ανώνυμες ιστορίες από κάθε μέλος της ομάδας που του χαρακτήριζε κάποια σημαντική καμπή στη ζωή του , πράγμα στο οποίο προσελκύσθηκαν και σχεδόν όλα τα παιδιά της τάξης το ένα με το άλλο να κάνουν.
Το άνοιγμα αυτών των σχέσεων και η καλλιέργεια μιας πιο άνετης υπεύθυνης ειλικρινούς επικοινωνίας , δοκιμάστηκε και σε μια εκπαιδευτική εκδρομή στον Ίασμο Κομοτηνής όπου μέλη της ομάδας ήρθαν σε επαφή με παιδιά της μειονότητας , μουσουλμάνους της Θράκης μέσα στο χώρο του πολυπολιτισμικού Γυμνασίου στον Ία-σμο και σε αρκετά στενότερα χρονικά πλαίσια κατάφεραν να ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας.
Ο σχολιασμός , το ενδιαφέρον και η πηγαία αντίδραση για τις ιστορίες των διπλανών τους γέννησαν στα παιδιά μια εκρηκτική διάθεση αναζήτησης νέας κουβέντας με κατανόηση για το πρόβλημα του διπλανού τους , οργή για τον λόγο που το προκάλεσε , ευχαρίστηση για το ευτυχισμένο τέλος και απογοήτευση για την ανολοκλήρωτη προ-σπάθεια. Στενοχώρια ή χαρά για την συμπαράσταση αποδοκιμασία ή έπαινο για την προσπάθεια.
Φούντωσαν μια σειρά από συναισθήματα που έκαναν την μικρή μας προσπάθεια να φαντάζει ήδη πού μεγάλη και να μας δίνει κουράγιο και ελπίδες για την ακόμα πιο ουσιαστική συνέχεια.
Συνέχεια που θα έχει να κάνει με την βαθύτερη ανάλυση, την ταξινόμηση και την αξιολόγηση αυτών των πρώτων εκμυστηρεύσεων , την αναζήτηση των λόγων που προκάλεσαν την κάθε μια και το τι αποτελέσματα αυτή μπορεί να φέρει.
Στις δυσκολίες το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα ενώ από τη μια δίνει αυτή την υπέροχη δυνατότητα της αγωγής υγείας από την άλλη με ένα ασφυκτικό πρόγραμμα μαθημάτων, εξετάσεων και της βαθμολογικής-βαθμοθηρικής του πολιτικής περιορίζει τα συμβάντα στην πιο ανέμελη περιοχή του Λυκείου , δηλαδή στην πρώτη του τάξη , στην περιέργεια των παιδιών για κάτι καινούργιο, στη υπομονή του εκπαιδευτικού να ψάχνει τις τρύπες και τα κενά του ωρολογίου προγράμματος να βγάλει κάθε τέτοια δραστηριότητα με άγχος , μεράκι και αναζήτηση μιας καλύτερης επικοινωνίας μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Μιας νέας μορφής εκπαίδευση που δέχεται τα πυρά της παντογνωσίας και παντοδυναμίας των μαθηματικών, των φυσικών, των φιλολογικών κατεστημένων επιστημών και επιστημόνων του σχολείου που δεν βλέπουν κανένα όφελος από αυτές τις «παρεκκλίνουσες» σχολικές δραστηριότητες , τις χλευάζουν , τις λοιδορούν και κάνουν λιγότερους να τολμούν να μπουν στην νέα αυτή εκπαιδευτική διάσταση.
Υπομονή και επιμονή συνάδελφοι υποστηρικτές της εκπαίδευσης μακριά από το βαθμολόγιο και τον πίνακα αλλά κοντά και μέσα στα σύγχρονα προβλήματα της ζωής και της κοινωνίας.
Παρατηρήστε μόνο το διαφορετικό χαμόγελο των παιδιών που μας απευθύνουν πάρτε κουράγιο και στο τέλος θα νικήσουμε για όλους.!


Πάνος Βασιλόπουλος
Χημικός
Ενιαίο Λύκειο Λίμνης


Υ.Γ: Αφιερωμένο στην Κέλλυ, που με έβαλε να γράψω, για την υπομονή της να το διαβάσει,και για την όρεξή της να ασχοληθεί με όλη την χαρτούρα που μου τη …δίνει.