«….νικητής αναδείχθηκε η ενότητα, η συνεργασία,
η ομόνοια…»


από τον Χρήστο Παναγιώτου
Υπεύθυνο του Προγράμματος
Ολυμπιακής Παιδείας



Η Ολυμπιακή Παιδεία είναι ένα πρόγραμμα που σκοπό έχει πέρα από το πρακτικό μέρος, να διαμορφώσει τα πρότυπα συμπεριφοράς των νέων σύμφωνα με τα ολυμπιακά ιδεώδη, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία και τις απαιτήσεις της σημερινής κοινωνίας. Φιλοδοξεί να προσεγγίσει και να συμπεριλάβει όλους όσους εμπλέκονται με την αγωγή και την εκπαίδευση.
Το πρόγραμμα της Ολυμπιακής Παιδείας που αναλάβαμε να υλοποιήσουμε για δεύτερη συνεχή χρονιά, είχε ως στόχο την επίσκεψη στην Θράκη και την ανάδειξη στοιχείων της περιοχής που συνδέονται με τους ολυμπιακούς αγώνες. Επίσης να πάμε σε μειονοτικά σχολεία της περιοχής, να πούμε για τους ολυμπιακούς αγώνες, την ολυμπιακή ιδέα, την ειρήνη, την συναδέλφωση των λαών.

Επισκεφθήκαμε την πόλη της Κομοτηνής. Την πρώτη μέρα της παραμονής μας, πήγαμε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού και συγκεκριμένα στο εργομετρικό κέντρο. Οι μαθητές του λυκείου είχαν την ευκαιρία να δουν πως λειτουργεί, τις μετρήσεις που γίνονται στον χώρο αυτό από μία μερίδα καθηγητών και φοιτητών οι οποίοι βρίσκονται σε ένα μεταπτυχιακό επίπεδο. Η μέτρηση διαφόρων παραμέτρων της φυσικής κατάστασης όπως δύναμη, ταχύτητα, αντοχή (αερόβια ικανότητα), καθώς και αιματολογικές εξετάσεις γίνονται στο εργομετρικό κέντρο.(π.χ. αναλύεται δείγμα αίματος του αθλητή κατά την ηρεμία, σε υπομέγιστο και μέγιστο μυϊκό έργο). Κατόπιν πήγαμε στις αθλητικές εγκαταστάσεις του τμήματος όπου μας περίμεναν οι υπεύθυνοι. Μας ξενάγησαν στο κλειστό κολυμβητήριο, πολλοί από τους μαθητές πατούσαν το πόδι τους για πρώτη φορά, εκεί που πραγματοποιούνται τα ολυμπιακά αθλήματα της κολύμβησης, της υδατοσφαίρισης(πόλο), των καταδύσεων και της συγχρονισμένης κολύμβησης. Ακριβώς δίπλα ήταν το γήπεδο του ποδοσφαίρου για τις ανάγκες της σχολής και το κλειστό γυμναστήριο πολλαπλών χρήσεων που διεξάγονταν το μπάσκετ, το βόλεϊ, το χαντ μπωλ, χώρος για αγώνες πάλης και αίθουσα με βάρη.

Η επίσκεψή μας την επόμενη μέρα στο μειονοτικό σχολείο Τζελάλ Μπαγιάρ αποτελούσε ένα από τα βασικότερα σημεία του προγράμματος. Στο σχολείο αυτό φοιτούν μόνο μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, έλληνες όμως υπήκοοι. Στόχος μας να δούμε πως λειτουργεί ένα τέτοιο σχολείο, η σύσφιξη των σχέσεων , η γνώση της ιδιαιτερότητας ενός άλλου λαού και να στείλουμε το μήνυμα της ενότητας, της αδελφοσύνης των λαών ενόψει των ολυμπιακών αγώνων του 2004. Maς δόθηκε η ευκαιρία να δούμε πως λειτουργεί ένα διαφορετικό σχολείο, μέσα από την συζήτηση με τους συναδέλφους καθηγητές. Εντύπωση προκαλεί ότι όλα τα μαθήματα διδάσκονται στην τουρκική γλώσσα, εκτός από τα φιλολογικά που διδάσκονται παράλληλα από έλληνες φιλολόγους. Η συνύπαρξη μέσα στον σύλλογο των διδασκόντων- μελών από χώρες με διαφορετική νοοτροπία και τρόπο ζωής αποτέλεσε σημείο συζήτησης. Όλα λειτουργούν πολύ καλά , μας λέει ο διευθυντής, πολλοί από αυτούς, ντόπιοι κυρίως, γνωρίζονται πολύ καιρό μεταξύ τους.
Σε κάποια στιγμή φθάνει ο συνάδελφος γυμναστής-ο Γιλμάζ-, γνωριστήκαμε και αλλάξαμε απόψεις. Στο σχολείο εδώ δεν διδάσκεται η Ολυμπιακή Παιδεία, μου λέει, και προσπαθώ να τους να τους διδάξω κάποια πράγματα για τους ολυμπιακούς αγώνες που θα γίνουν το καλοκαίρι, για τα ολυμπιακά αθλήματα καθώς δεν γνωρίζουν αρκετά στοιχεία. Επίκαιρο θέμα ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου. Πως αισθάνονται τα παιδιά; τον ρώτησα. Όπως και τα ελληνόπουλα , μου είπε, μάλιστα παρελαύνουν κιόλας ,γεγονός το οποίο με ξάφνιασε και μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Τα παιδιά στο προαύλιο αμέσως γνωρίστηκαν, έκαναν τις παρέες τους, αντάλλαξαν απόψεις και έπαιξαν και ποδόσφαιρο! Δεν γνωρίζω ποιος κέρδισε, ξέρω όμως ότι νικητής αναδείχθηκε η ενότητα, η συνεργασία, η ομόνοια.
Η εκδρομή τελείωσε, το πρόγραμμα όμως θα συνεχιστεί με στόχο την συγκέντρωση , την καταγραφή και την δημιουργία ενός έντυπου υλικού που θα καταγράφει και θα απεικονίζει την δουλειά που κάναμε.
Η Ολυμπιακή Παιδεία ως πρόγραμμα έχει στόχο όχι μόνο την ενημέρωση του μαθητικού πληθυσμού πάνω σε θέματα ολυμπιακών αγώνων, κανονισμών κ.α., αλλά στοχεύει στην ευρύτερη ενημέρωση του κοινού, ενισχύοντας τις πρωτοβουλίες πάνω σε θέματα αθλητισμού, της ισότιμης συμμετοχής, του μη αποκλεισμού των λαών λόγω φυλετικών διαφορών ή θρησκείας, του <<ευ αγωνίζεσθε>>.
Οι ολυμπιακοί αγώνες του 2004, πρέπει να στείλουν το μήνυμα της ενότητας των λαών, της ειρήνης, της αδελφοσύνης, σε μια χώρα που γεννήθηκε το ολυμπιακό πνεύμα και ο αθλητισμός.