πρόγραμμα ολυμπιακής παιδείας με την σύμπραξη των σχολείων του Ελυμνίου

Ενιαίο Λύκειο Λίμνης-Γυμνάσιο Λίμνης
Δημοτικά σχολεία Λίμνης &Ροβιών

 

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ

( ΓΕΓΟΝΟΤΑ – ΣΚΕΨΕΙΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ )

Δέσποινα Κουτσουρά
δασκάλα του 8/θ δημ. σχολείου
Λίμνης Ευβοίας

Προγράμματα ΥΠ.Ε.Π.Θ . Δυο λέξεις που πριν λίγο καιρό αποτελούσαν « αντικείμενο αγνώστου ταυτότητας » για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης , χάρη στον γυμναστή μας τον Πορτοκαλίδη και στον πολύπειρο Βασιλόπουλο της δευτεροβάθμιας , πήραν σάρκα και οστά στα τέσσερα μεγάλα σχολεία του Δήμου μας.
Διαλέξαμε ένα από αυτά : Πρόγραμμα Ολυμπ. Παιδείας – Αθλητισμός
Με κέφι και άγχος στρωθήκαμε , δουλέψαμε και να η πρότασή μας να φιγουράρει εγκεκριμένη στις σελίδες του INTERNET . 25000 € για να φέρουμε στη μικρή μας πόλη το μήνυμα των Ολυμπιακών αγώνων. Μήνυμα ειρήνης , αδελφοσύνης , αλληλεγγύης το μήνυμα του « ευ αγωνίζεσαι » . Στόχος μεγάλος .
Πρώτα έπρεπε να ενωθούν οι φίλιες δυνάμεις . Τα παιδιά του Ελυμνίου , οι μικροί μαθητές των Δημοτικών , με τις μεγαλύτερες ηλικίες των παιδιών του Γυμνασίου και Λυκείου . Και φυσικά βρέθηκε ο τρόπος . Μια από τις δράσεις του προγράμματος ήταν και η επίσκεψη σε μέρη όπου οι πρόγονοί μας έδιναν τον μεγάλο όρκο «Αρχαίο Πνεύμα Αθάνατο»
Ολυμπία . 3 ήμερη λοιπόν και με άδεια του Υπουργείου . Στη σκέψη όλων των εκπαιδευτικών το μεγάλο ερώτημα . Θα μπορέσουμε και κατ’ επέκταση θα μπορέσουν τα παιδιά μας , τα τόσο διαφορετικά ηλικιακά , να δράσουμε από κοινού ;
Σας προετοιμάζω . Αν και εκπαιδευτικοί μάλλον δε γνωρίζουμε σε βάθος τις τεράστιες δυνατότητες των πιτσιρικάδων .
Πήραμε λοιπόν τους φακέλους μας , τα φιλμ , τις κάμερες , τις ψηφιακές μας μηχανές , τα υλικά μας για τη δράση μας στον Αρχαιολογικό χώρο ( γι’ αυτά θα μιλήσουμε παρακάτω ) και στις 9 του Μάη ημέρα Παρασκευή , από τη μαρίνα της Λίμνης , με γονείς που με αγωνία αποχαιρετούσαν τα παιδιά των Δημοτικών ( λόγω του πρόσφατου τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη ) , ξεκινήσαμε .
Η πρώτη έκπληξη . Στη δύσκολη διαδρομή μέχρι τη Χαλκίδα , ο εφιάλτης των συνοδών στις εκδρομές μας με κατεύθυνση την Αθήνα , κανείς από τους μικρούς μαθητές δεν εξέφρασε το παραμικρό παράπονο. Από διαίσθηση ίσως καταλάβαιναν πως το ΟΡΑΜΑ , η Αρχαία Ολυμπία ήταν ακόμη μακριά και πως ήταν νωρίς να μας ενοχλήσουν .
Δε θα σας πω πολλά για τη διαδρομή . Σ’ έναν επικίνδυνο δρόμο που λέγεται Διεθνής Αθηνών – Πατρών , ευτυχώς η φύση πρόσφερε απλόχερα τα δώρα της . Και αφού σπάσαμε όλα τα ρεκόρ ταχύτητας ( 7 π.μ. αναχώρηση – 4.30 μ.μ. άφιξη ) , επιτέλους φτάσαμε στο ξενοδοχείο , 25 χμ. περίπου από την Πάτρα . Οι δάσκαλοι κατάκοποι . Οι μικροί αφού μας κοίταξαν με οίκτο , ξεχύθηκαν , βολεύτηκαν στα δωμάτιά τους , κατέβηκαν για το βραδινό τους , μας πήραν με το ζόρι και μας πήγαν στην Πάτρα . Μείναμε από χρήματα στο πρώτο Λούνα Παρκ που βρήκαν , η ώρα να περνάει , μας ξαναγύρισαν στο ξενοδοχείο , μας έβαλαν για ύπνο και …… συνέχισαν ..
Το Σάββατο ήταν η μεγάλη μέρα . Επίσκεψη στον τόπο όπου γεννήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες .
Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται . Όλα τα παιδιά ήταν στην ώρα τους, ξεκούραστα και ήδη οι πρώτες μεικτές παρέες άρχισαν να σχηματίζονται . Ο Αποστόλης της Ε΄ δημοτικού εξηγούσε στην Αλίνα της Β΄ γυμνασίου το θεατρικό που θα μας έδειχνε στον αρχαιολογικό χώρο. Η Φωτεινή όλο αγωνία ζητούσε από το Γιώργο της Α΄ λυκείου , να της φτιάξει τη φωτογραφική της μηχανή και προσπαθούσε να μάθει σε ποιο Θεό ήταν αφιερωμένοι οι αγώνες . Ο Γιώργος ήξερε και εξηγούσε ( άλλωστε όλοι είχαμε προετοιμαστεί κατάλληλα ) .
Μετά από μια διαδρομή δυο περίπου ωρών φτάσαμε στο χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας . Εδώ σταματάς . Σταματάς και σκέφτεσαι . Νομίζω ότι είναι αποτυπωμένη στην κάμερα του Πορτοκαλίδη , η αποβίβαση από τα πούλμαν , η σιωπή όλων των παιδιών ( 150 ήταν ) και η προσμονή.
Η προσμονή όλων μας για την είσοδό μας στο χώρο όπου γεννήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες .
Ένα ιερό , γλυκό δέος , πλημμύρισε τις καρδιές μας , καθώς περπατούσαμε στον αρχαιολογικό χώρο , ανάμεσα σε γκρεμισμένους βωμούς , τοίχους και ερείπια . Η πρώτη στάση μας ήταν στο χώρο όπου βρισκόταν το Γυμνάσιο και δίπλα ακριβώς η Παλαίστρα . Ο γυμναστής μας μας πληροφόρησε για το χώρο που γυμνάζονταν οι αθλητές και προπονούνταν στην πάλη και στην πυγμή . Μάθαμε για τα αποδυτήρια , τα ελαιοθέσια , τα κονιστήρια και για τον αρύβαλλο , το μικρό δοχείο με το λάδι που κρεμούσαν οι αθλητές από τον καρπό του χεριού για να το έχουν πρόχειρο και να αλείφονται συχνά . Δε θα καταλαβαίναμε ίσως πάρα πολλά αν ο Κώστας και ο Αλέκος , μαθητές του λυκείου , δεν αποτολμούσαν να κάνουν πράξη τα όσα ακούγαμε και να επιδοθούν στην πάλη με περίσσια χάρη . Οι φωνές και τα παλαμάκια όλων μας στο τέλος του γύρου , ξύπνησαν για λίγα δευτερόλεπτα το χώρο και τα σώματα αυτών των παιδιών έδωσαν ζωή στα ερείπια .
Ενθουσιασμένοι από το ευχάριστο θέαμα συνεχίσαμε την περιήγησή μας με το Λεωνιδαίο , το Βουλευτήριο , την Ιερή Άλτη και το ναό του Δία. Κτίρια με τετράγωνες αυλές , κίονες δωρικού ρυθμού , αγάλματα , βωμοί , γλυπτικές συνθέσεις στα αετώματα των ναών , αγγεία σε επίχρυσους τρίποδες , το άγαλμα του Δία από ελεφαντόδοντο και καθαρό χρυσάφι , τρόπαια , μνημεία αφιερωμένα στους Θεούς και στους Ολυμπιονίκες .
Δεν ξέρω αν οι λέξεις αυτές ηχούσαν γνώριμες ( ίσως για τα μεγαλύτερα παιδιά ) ή ξένες ( για τους μικρότερους μαθητές ) , δεν ξέρω αν έχει σημασία το τι καταλάβαιναν ακριβώς από αυτήν την περιήγηση , ίσως εκείνο που έχει πραγματικά σημασία ( γιατί ως εκπαιδευτικός εντελώς αυθόρμητα κοιτούσα πρώτα τα παιδιά και μετά τα κτίρια ) ήταν …… τα μάτια τους . Μάτια ορθάνοιχτα , αχόρταγα , προσηλωμένα , μάτια γεμάτα έκπληξη , δέος , προσμονή , μάτια που όταν τα κοιτούσες ήσουν σίγουρος ότι δε θα σε προδώσουν ποτέ . Μάτια με ιδανικά , με συνέπεια και συνέχεια , με χρέος τιμής ……..
Τα 212,54 μ. μήκος του Σταδίου μάς έκοψαν κυριολεκτικά την ανάσα. Ήμαστε έτοιμοι να ζήσουμε σε μια άλλη εποχή , να πάρει ο καθένας τη θέση του , εντελώς συνειρμικά μου ήρθε στο μυαλό το « νους υγιής εν σώματι υγιεί » και όλοι μαζί να ζήσουμε μια στιγμή κοινή . Δεν είμαι σίγουρη αν το φαντάστηκα ή το βίωσα επηρεασμένη από το συγκεκριμένο χώρο αλλά πέρα απ’ όλα , μέσα σ’ όλα και πάνω απ’ όλα , έγινα κομμάτι του τόπου , μακάρισα την τύχη μου που γεννήθηκα σ’ αυτόν τον « ευλογημένο τόπο » και ένιωσα ταπεινά ίδια με όλους τους ανθρώπους που βρισκόταν γύρω μου . Δεν υπήρχαν μαθητές , καθηγητές , δάσκαλοι , μεγάλοι , μικροί , ήμαστε όλοι το ίδιο : γέννημα αυτού του τόπου .
Τα αθλήματα που αγωνίστηκαν οι μαθητές μας πολλά : διελκυνστίνδα , δόλιχος , δρόμος σταδίου ( 190 μ. ) , άλμα εις μήκος με αλτήρες . Ίσως οι λέξεις και οι ονομασίες να παίζουν το ρόλο τους ή να έχουν τη σημασία τους κάπου αλλού . Συγκλονισμένη από την ανακάλυψή μου , ότι το συναίσθημα που με διαπέρασε πριν λίγα δευτερόλεπτα δεν ήταν στα όρια της φαντασίας μου , αλλά το βίωναν ταυτόχρονα και με ίσως περισσότερη ωριμότητα απ’ ότι εγώ ( γιατί ευτυχώς τα παιδιά δε φοβούνται να δείξουν αυτό που αισθάνονται ) , αφέθηκα και απόλαυσα το θέαμα που εκτυλισσόταν μπροστά μου .
Μικρά χέρια τραβούσαν με όση δύναμη είχαν ένα σκοινί , ιδρωμένα σώματα διάσχιζαν με φόρα το χώρο του Σταδίου , πρόσωπα κόκκινα αναψοκοκκινισμένα που έβαζαν όλη τη δύναμή τους να πηδήξουν μακριά παρά το βάρος που σήκωναν τα πόδια τους , θεατές που χειροκροτούσαν , ζητωκραύγαζαν , επαινούσαν , ενδυνάμωναν τους αθλητές . Εκεί πήρε σάρκα και οστά από τους μαθητές μας το Ολυμπιακό Πνεύμα της συνεργασίας και της φιλίας . Κανένας δε φώναζε το όνομα του νικητή ( ίσως γιατί όλοι ήταν νικητές ), κανένα παιδί δεν παραπονέθηκε για την ήττα του , οι μεγαλύτεροι μαθητές παρακολουθούσαν με αμείωτο ενδιαφέρον τους μικρούς αθλητές , οι μικροί μαθητές εντυπωσιάστηκαν από τις επιδόσεις των μεγαλύτερων . Αποσβολωμένη αναρωτιόμουν ποια αιτία λειτούργησε τόσο δραστικά , ώστε αυτά τα παιδιά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να βιώσουν και να αναδείξουν αξίες καλά θαμμένες μέσα μας . Αξίες αγάπης , ηρωικού πνεύματος , ισότητας , ανάδειξης ευγενούς ανταγωνισμού . Ίσως να ήταν ο χώρος ή ο σκοπός ή μια ιδέα ή και όλα αυτά μαζί . Η ζέστη αφόρητη , ο ήλιος έκαιγε πάνω στα κεφάλια μας , αλλά δε μας ένοιαζε , γιατί ξέραμε όλοι ότι ο ήλιος δεν κάνει διαχωρισμούς . Είναι ένας ήλιος συνύπαρξης και συναδέλφωσης . Ήμαστε όλοι το ίδιο !
Η ώρα 2 το μεσημέρι . Το αίσθημα της κόπωσης αόρατο για τα παιδιά, το αίσθημα της πείνας αναπόφευκτο . μια γλυκειά αίσθηση διαπέρασε τις καρδιές μας καθώς αφήναμε πίσω μας τον αρχαιολογικό χώρο , τα πνευμόνια μας έτοιμα να σπάσουν , όπως όταν ερωτεύεσαι για πρώτη φορά . Μπροστά σ’ αυτό το μαγευτικό τοπίο , αρχίζεις να καταλαβαίνεις ποιος είσαι , από πού έρχεσαι , μετράς με λίγα λόγια το μπόι σου . Και ψηλώνεις και νιώθεις περηφάνια .
Αφού φάγαμε το μεσημεριανό μας φαγητό σ’ ένα μαγαζάκι έξω από την Αρχαία Ολυμπία , επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία για το ξενοδοχείο . Όσο μου επέτρεπε η θέση μου στο λεωφορείο , παρατηρούσα τα πρόσωπα των παιδιών . Πρόσωπα ήρεμα , λίγο κουρασμένα , περισσότερο ενθουσιασμένα , ικανοποιημένα ότι κατάφεραν κάτι πολύ σπουδαίο ή κάτι παραπάνω από σπουδαίο . Αποκτήσαμε δυνάμεις από το μεσημεριανό μας ύπνο , γιατί θα ακολουθούσε ένα πλούσιο πρόγραμμα .
Σ’ ένα χώρο του ξενοδοχείου κατάφυτο από πράσινο , οι μαθητές του γυμνασίου απέδειξαν ότι εκτός από αθλητές είναι και καλοί ηθοποιοί . Έπαιξαν μια θεατρική παράσταση με τη δίκη της Καλλιπάτειρας . Ξέρετε για μια δυναμική γυναίκα από τη Ρόδο , η οποία ντύθηκε με αντρικά ρούχα και μπήκε λαθραία στον ιερό χώρο . Η προσπάθειά τους καταχειροκροτήθηκε απ’ όλους μας . Ακολούθησε η συγκέντρωση όλων των παιδιών σε μια μεγάλη αίθουσα του ξενοδοχείου . Οι μαθητές μας εξοπλισμένοι με μπλοκ ζωγραφικής , μαρκαδόρους , ξυλομπογιές , κόλλες χαρτιού κλήθηκαν να αποτυπώσουν με λέξεις και χρώματα τα όσα είδαν στην Αρχαία Ολυμπία . Δύσκολο έργο αλλά ανταποκρίθηκαν σ’ αυτό με ιδιαίτερη θέρμη .
Τελικά δεν ήταν όλα τυχαία . Κάτι είχε συμβεί σ’ όλους μας . Η Μαρίνα αποτύπωνε στο λευκό χαρτί μια μικρογραφία του Σταδίου , η Ελευθερία συνέθετε ένα ποίημα που θα το ζήλευαν ακόμη και οι πιο επιδέξιοι του είδους , ο Κώστας έγραψε τις εντυπώσεις του με λέξεις απλές για το άγαλμα του Δία . Τα παιδιά συζητούσαν , συλλογίζονταν , έγραφαν , διόρθωναν , ζωγράφιζαν , αξιολογούσαν , δημιουργούσαν . Η γρήγορη εναλλαγή εικόνων και ήχων δεν κατόρθωσε να κρύψει την ουσία του πράγματος . Καθώς περνούσα από τραπέζι σε τραπέζι δεν μπορούσα να κρύψω τη χαρά μου ότι αυτή η προσπάθεια απέδιδε καρπούς . Δεν υπήρχε η παραμικρή αμφιβολία ότι το αίσθημα της δημιουργίας και της σύμπνοιας , κατέκλυζε τη μεγάλη αίθουσα , χωρίς να μας πνίγει και χωρίς να είναι κάτι προσποιητό .
Μόνο όταν νιώσεις πραγματικά ελεύθερος μπορείς να δημιουργήσεις , μπορείς να μοιραστείς , να δεις ότι δίπλα σου κάθεται και κάποιος άλλος, δεν είσαι μόνος , να ακούσεις τη γνώμη του , να πεις τη δική σου και να μη φοβηθείς , να νιώσεις περήφανος όχι μόνο για το δικό σου έργο αλλά και για το έργο του άλλου . Αν ο σκοπός του ταξιδιού μπορούσε να προσδιοριστεί από τη συντροφικότητα , την αλληλεγγύη και τη δημοκρατική υπευθυνότητα , τον πετύχαμε απόλυτα . Βέβαια οι μαθητές μας δεν περίμεναν μια ψυχρή αίθουσα ξενοδοχείου για να βιώσουν τέτοιες αξίες , αλλά μάλλον περίμεναν μια ιδέα , για να προκύψει « το ωραίο , το μεγάλο και το αληθινό » κατά τον ποιητή μας , μια υπόσχεση αισιοδοξίας για το αύριο . Αφού τελείωσαν με ικανοποίηση τις δημιουργίες τους , η προσπάθειά τους ανταμείφθηκε με ένα καλό δείπνο, λίγη τηλεόραση και έναν ήσυχο ύπνο . Ευτυχώς για μας η σωματική κούραση στάθηκε εμπόδιο για τις βραδινές περιπολίες τους .
Κυριακή ώρα 9.00 π.μ. Γιατί άραγε ο δρόμος της επιστροφής να είναι πάντα πιο σύντομος και πιο νοσταλγικός ; Ίσως γιατί τελειώνει κάτι ωραίο ή αρχίζει κάτι διαφορετικό. Βυθισμένη στο κάθισμά μου και στις σκέψεις μου , είμαι σίγουρη ότι 150 ψυχές έδωσαν έναν όρκο τιμής για την πατρίδα τους .
Ακόμη κι αν δεν προλαβαίνουν στην Ολυμπιάδα μας το 2004 , να διαπρέψουν σε κάποιο από τα αθλήματα , σίγουρα προλαβαίνουν να κάνουν τη χώρα τους καλύτερη και σίγουρα προλαβαίνουν να γίνουν πρωταθλητές στη ζωή . Κι αν όλα αυτά τα συναισθήματα μεταφερθούν στη μικρή κοινωνία της Λίμνης , δε χρειάζεται καμιά άλλη δράση πέρα από αυτό …